Excavated at Delphi. The torso, head and other small fragments were found between 1891 and 1894 in the gardens and houses of the village which overlay the sanctuary. Date: 530 BC - 525 BC
The caryatid is one of a pair of mirror-image korai which, in place of columns, supported the entablature of the Siphnian Treasury porch. Her head, though battered, is essentially intact. She has a round face and finely combed hair, crimped in front, with four tendrils falling forward over each shoulder. Many holes attest to the numerous ornaments added to the stephane as well as to earrings. She wears a finely crinkled chiton with a simple scooped neck. The rolled himation passes from the left shoulder high under the opposite breast. Zig-zag pleats descend from a short, wide box pleat in the center. On her head is a drum-like element known as a kalathos. It is decorated with satyrs and nymphs in high relief. Robertson suggests comparison with a small relief panel in Munich from Paros, on which are dancing women. The kalathos in turn supported a capital of flattish form, also richly sculpted with lions attacking a deer.
Form & Style: In form and detail the caryatid is close to several korai from Delos, one from Paros (New York), one from Andros (Copenhagen) and a head in Thasos, a Parian colony (for this last, see Holtzmann 1977). The provenances might suggest that the sculptor of the Siphnian caryatid, probably Master A who was also responsible for the friezes on the west and south side, was a local, Cycladic sculptor. However, the connections with East Greek style are also strong.
Χρονολόγηση: Αρχαϊκή περίοδος, 525 π.X.
Τόπος Εύρεσης: Δελφοί, Τέμενος του Απόλλωνα
Μία από τις δύο Καρυάτιδες, που κοσμούσαν το θησαυρό των Σιφνίων, από τα εντυπωσιακότερα μνημεία στο ιερό των Δελφών. Ακολουθώντας τη δομή του θησαυρού των Κνιδίων, ο αρχιτέκτονας χρησιμοποίησε στη θέση των δύο εξωτερικών κιόνων αγάλματα με τη μορφή κόρης, που στέκονταν ανάμεσα στις παραστάδες του προνάου και στήριζαν το θριγκό. Από τη μία διατηρείται μεγάλο μέρος του κορμού και το κεφάλι με τον πόλο (ή κάλαθο), ο οποίος διακοσμείται με ανάγλυφη διονυσιακή σκηνή μαινάδων και σιληνών. Η μορφή φοράει λεπτό χιτώνα και ιμάτιο με πλούσιες κάθετες πτυχές, ενώ έφερε και ένθετα μεταλλικά κοσμήματα, που στηρίζονταν στις κοιλότητες στα μαλλιά και στα αυτιά της. Οι λεπτομέρειες της ενδυμασίας πρέπει να ήταν τονισμένες με χρώματα (κατά κύριο λόγο κόκκινο και μπλε, αλλά και πράσινο, ώχρα και χρυσαφί), προσδίδοντας εντυπωσιακό τόνο στο γλυπτό. Τα χαρακτηριστικά του προσώπου διακατέχονται από μαλακό και αβρό πλάσιμο, προσφέροντας σημαντικά στοιχεία για την κυκλαδική και ειδικότερα την παριανή τέχνη στην υστεροαρχαϊκή περίοδο. Τα δύο όμοια αγάλματα θεωρούνται οι πρόδρομες μορφές των περίφημων Καρυάτιδων του Ερεχθείου στην Ακρόπολη των Αθηνών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου